تعديل بيانات: فيلم - War Dogs - 2016


    معلومات أساسية

    اسم العمل كلاب الحرب
    الاسم بالإنجليزية War Dogs
    نطق الاسم بالإنجليزية
    الاسم الأصلي
    سنة الإصدار 2016
    مدة العرض بالدقائق 114
    نوع العمل فيلم
    نوع العمل الفرعي
    حالة العمل ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    هل العمل ملون؟ نعم
    تصنيف الرقابة المصرية +16
    تصنيف MPAA R
    ميزانية الفيلم 0
    البوستر
    الإعلان الإعلان الأول لفيلم (War Dogs)
    تاريخ العرض
    19 اغسطس 2016 الولايات المتحدة true
    13 اكتوبر 2016 مصر false
    18 اغسطس 2016 الإمارات العربية المتحدة false
    تصنيف العمل
    ﻛﻮﻣﻴﺪﻱ
    ﺩﺭاﻣﺎ
    ﺣﺮﺏ
    بلد الإنتاج
    الولايات المتحدة
    اللغة
    الإنجليزية
    مواقع التصوير
    المغرب كازابلانكا
    الولايات المتّحدة ميامي، فلوريدا
    رومانيا بوخاريست
    التواصل الاجتماعي‎
    twitter wardogsmovie
    facebook WarDogsMovie
    imdb tt2005151

    طاقم العمل

    قسم ﺗﻤﺜﻴﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) جونا هيل إفرايم ديفيرولي 1
    2) مايلز تيلر دافيد باكوز 2
    3) برادلي كوبر هنري جيرارد 3
    4) باري ليفينجستون موظف في الجيش 4
    5) شاون توب مارلبورو 5
    6) بريندا كوو فانيسا 6
    7) آنا دي أرماس إيز 7
    8) جيف بيار جندي 8
    9) دان بلزيريان بنفسه 9
    10) جيه بي بلانك باشكيم 10
    11) جابرييل سباهيو 11
    12) أليسا ألاباتش 12

    قسم ﺩﻳﻜﻮﺭ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) ديزما مورفي مخرج فني 7
    2) دانيل بيرمان مصمم الديكور 8
    3) كارمن ديما مصمم الديكور 9
    4) بيل برزاسكي مصمم الإنتاج 10
    5) جاي بليزير مخرج فني 11
    6) جوناثان كارلوس مخرج فني 12

    قسم اﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) لورانس شير مدير التصوير 7
    2) برايان زوريف منتج 8
    3) مارك جوردون منتج 9
    4) تود فيليبس منتج 10
    5) سكوت بيدناسك منتج 11
    6) برادلي كوبر منتج 12

    قسم ﺗﺄﻟﻴﻒ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) تود فيليبس سيناريو وحوار 1
    2) ستيفن شين سيناريو وحوار 1
    3) جايسون سميلوفيتش سيناريو وحوار 1

    قسم ﻛﺎﺳﺘﻴﻨﺞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) منير ساجويا ريجيسير 4
    2) فلورينا فرنانديز ريجيسير 5
    3) جون بابسيديرا ريجيسير 6

    قسم ﺗﻮﺯﻳﻊ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) يونايتد موشن بيكتشرز موزع داخلي 3
    2) وارنر بروس موزع 4

    قسم ﺗﺼﻮﻳﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) لورانس شير مدير التصوير 3
    2) جاك جوفريه مدير التصوير 4

    قسم ﺇﺧﺮاﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) تود فيليبس مخرج 1

    قسم ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) كليف مارتينيز موسيقى تصويرية 2

    قسم ﻣﻼﺑﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) مايكل كابلان مصمم الملابس 2

    قسم ﻣﻮﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) جيف جروث مونتير 2

    قسم ﺻﻮﺕ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﺎﻛﻴﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻭﺑﻠﻴﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻓﻮﺗﻮﻏﺮاﻓﻴﺎ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻋﺎﻳﺔ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺟﺮاﻓﻴﻜﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻌﻤﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺃﺩﻭاﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم دبلجة

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    ملخص القصة

    الاسم ملخص القصة الرسمي؟ خيارات
    Mahmoud Radi يروي الفيلم قصة حقيقية عن (ديفيد باكوز) و(إفريم ديفيرولي)، وهما شابان في العشرينات من عمرهما ينجحا في التعاون مع وزارة الدفاع الأمريكية (البنتاجون)، في سبيل تسليح حلفاء الولايات المتحدة الأمريكية بالسلاح في (أفغانستان) بصفقة بالغة الضخامة تبلغ قيمتها 300 مليون دولار. 267

    نبذة عن القصة

    الاسم نبذة عن القصة الرسمي؟ خيارات
    Hesham Emad قصة حقيقية لرجليّن تعاونا مع وزارة الدفاع الأمريكية ﻷجل تسليح الجيش اﻷفغاني. 76

    القصة الكاملة

    الاسم القصة الكاملة الرسمي؟ خيارات

    هوامش

    الاسم نص الهامش المعيار خيارات
    Mahmoud Radi كان كل من جيسي أيزنبرج وشيا لابوف من المرشحين لبطولة الفيلم.
    Mahmoud Radi التعاون الرابع بين تود فيلبيس وبرادلي كوبر بعد عملهما معًا في ثلاثية The Hangover.

    النقد الفني

    الاسم نص النقد به حرق للأحداث؟ الرسمي؟ خيارات
    Hossam Waleed

    كان بالإمكان أكثر مما كان..

    محطتش ترقب عالي للفيلم قبل ما أشوفه لأني عارف ان أفلام الصنف ده عادةً بتضرب بنصوصها ضرب الحائط .. عشان كده حاولت قدر الإمكان اني ماديش للفيلم قدر الأفلام...اقرأ المزيد التقيلة وكنت بشكل كبير عارف انه لو مجرد حافظ على توازنه وفهم الملعب اللي واقف عليه كان هايسجل معايا تقييم مُرتفع .. الحقيقي مش عارف أبدأ منين لأن في كتير ممكن أتكلم عنه بس هاحاول أكون مفيد ومختصر قدر الإمكان .. الفيلم ممكن أقسمه لنُصين مختلفين ومُتباعدين عن بعض .. في النص الأول من الفيلم هوّا فوق الممتاز .. بداية واعدة لقصة مثيرة عن شابين في عشرينيّاتهم نصبوا على جهات كتيرة في صفقات أسلحة غير مشروعة وكسبوا قصادها ملايين .. هنا في النُص ده كل حاجة مظبوطة وكل حاجة ماشية بصورة مدهشة خلتني ماشي مع الحكاية ومندمج ومستمتع بيها جداً .. احساس قوي بإن المخرج فاهم كويس المحتوى والموود اللي عايز يحط فيه المُشاهد.. عجبتني أوي فكرة المعالجة اللي طاغي عليها الحس الكوميدي/الهيستيري لفيلم مبني على أحداث حقيقية واللي نادراً ما بتبقى بالشكل الهزلي ده .. وفعلاً مشيت مع الشكل ده ويمكن حسيت ان الفيلم هايفقد كتير من تميزه ولونه الخاص لو اتعامل بشكل جاد مع الحكاية .. الكوميديا ممتازة وتوظيفها فوق الرائع .. في كام مشهد ضحكت فيهم من زوري بجد .. وده مش غريب لأن مخرج الفيلم قدم واحدة من مفضلاتي الكوميدية سابقاً (Due Date) وقدم الـHangover Trilogy اللي الفيلم ده متسوّق بإسمها بالمُناسبة عن طريق الكلمة الكبيرة العريضة على البوستر الرسمي.. شخصية (جونا هيل) مسخرة في النص الأول .. الراجل بشكله ومظهر جسمه ولغته البذيئة عامل شخصية فاجرة ومثيرة جداً على الشاشة .. وفي كيميا موفقة جداً بينه وبين شخصية (مايلز تيلر) .. لكن الشئ اللي يستدعي الكلام فعلاً مدى تشابه الفيلم ده مع تحفة سكورسيزي (ذئب وول ستريت) .. بصورة غريبة جداً الفيلمين تقريباً وجهين لعُملة واحدة .. تخيلوا معايا الآتي: الفيلمين عن صعود ذاتي/غير قانوني/وفيه نوع من الإبتكار على مستوى الفكرة لشاب عشريني بدافع الجشع والطمع والسعي وراء المال .. الفيلمين متقدمين بصورة هزلية وتعامل كوميدي مع الحكاية .. الفيلمين فيهم مشاهد بتعبر عن الجُمح والهوس الأمريكي بملذات الحياة .. الفيلمين فيهم جونا هيل مقدم بشكل كبير نفس الشخصية (من حيث دوافع ومبررات الشخصية بعيد عن مركزها في السيناريو) .. تقريباً الهيكل البنائي للحكاية (الصعود - الذروة - الإنهزام) متطابقين حرفياً .. كمّ التشابة اللي مابينهم كان ممكن يعدي عادي ومايشكّلش مشكلة معايا لولا انه جه عند مشهد معين وجاب أخري معاه وتيقنت ساعتها ان عدى مرحلة كونه مجرد متأثر بـ(ذئب وول ستريت).. في المشهد ده في موقفين منقولين (حرفياً) من فيلم سكورسيزي والمصيبة انه مش مقتصر على نقل خاطف مثلاً .. ده بنفس الصياغة .. بنفس حالة البطل (التحفيزية) في سياق القصة .. وبنفس الشكل المشهدي اللي بتتقال فيه .. وأنا أقصد المُشابهة بين مشهد الخطاب التحفيزي من ديكابريو هناك اللي اتقال بصورة مُباشرة بجملة (I will make you rich) هنا .. بس يظل ممكن أقول ان دي النُسخة الأقل وطئاً من فيلم سكورسيزي المشهور رغم اني مش متقبل فكرة النقل المُباشر دي. أما في النُص التاني من العمل الصورة بتتقلب رأساً على عقب تماماً .. واضح جداً ان النَص وقع في فخ انه يمزج بين حاجتين: الأولى -زي ما قُلت- محاولة وضع معالجة جديدة للحكاية بنزعة كوميدية .. والتانية محاولة سرد الأحداث الحقيقية اللي حصلت فعلاً في قصتنا .. ثُنائية (كوميديا المواقف/روح الحكاية) اللي كانت واضحة بشكل ملحوظ وقوي أوي في النُص الأول اختفت تماماً في النص التاني وكأنه اتقلب فيلم تاني كُليّاً.. وده بالظبط اللي كنت خايف منه في البداية لما لاحظت المعالجة الجريئة نوعاً ما للموضوع .. وواضح أكتر ان النَص تأثر جامد بضرورة الإلتزام بوضع الأحداث اللي حصلت فعلياً على الشاشة وده خلى حتة الكوميديا المشهدية اللي وصلت في لحظات كانت إبداعية في النُص الأول تختفي نهائي في النُص التاني .. في النهاية الفيلم كان في ايديه فرصة انه يكون أحسن من كده بكتير وكان ممكن يبقى من روائع أفلام الدراما/الكوميدية .. بس تعثُّر النص أفقده جزء كبير من بريقه اللي بدأ بيه .. بس يظل فيلم ممتع وفيه كام مشهد أكشن حلوين .. فيه كتير من روح (طيش الشباب) .. ومسلي بشكل كبير لو المُشاهد ماحملوش ومتوقعش منه الكثير.